ملجأ الحنان AL-Hanan orphanage

.

الثلاثاء، 6 سبتمبر، 2011

دموع العالم تنهمر مع صوت عراقي معذب وأخوه المعاق يصبح سباحاً Emmanuel Kelly Sings for ‘Living Life in Peace’


معاق عراقي يبهر الأستراليين بصوت عذب في برنامج البحث عن المواهب

فتى عراقي يشارك في أشهر برنامج لاكتشاف المواهب في استراليا يستقطب الاضواء بصوته، ويكشف محنة الحياة في العراق.

ايمانويل العراقي
05/09/2011
أحمد عبد الحسين
جريدة الصباح
الذين شاهدوا ايمانويل كيلي "الفتى الذي يعاني نقصاً في أطرافه" وهو يغني في برنامج اكتشاف المواهب الاسترالي، لن يمكنهم إلا أن يحبوه ويحتقروا العالم. الأسى ان ايمانويل ضحية لجريمة لا يمكن لأحد الجزم فيها بهويّة المجرم على وجه التحديد. هذا مبعثُ ألمٍ مضاعف، لأن ما يسكّن الألم معرفةُ مسببه والتوجّه له باللوم أو العتب أو العقوبة. لكنّ الألم الذي صنعه لنا مرأى ايمانويل العراقيّ ـ الاستراليّ بلغ حدّه وتجاوزه وفاض بنا وتركنا لمحض التوجّع دون القدرة على أن نتوجّه به إلى أحد لنتهمه ونلقي على كاهله مسؤولية ما حدث. لهذا ورد أن تقول السيّدة الشقراء العضو في لجنة التحكيم "لأول مرة أشعر بهذا القلق، والتقزز من العالم".
غنى ايمانويل أغنية جون لينون "تخيّلْ" الموجعة هي الأخرى لأنّ فيها فائض إنسانية لم يعد لها مكان في هذا الكوكب المليء بالشرور، سأترجم منها ما استطعت:
(تخيلْ لو أن لا فردوس هناك، يمكنك ذلك إنْ حاولتَ، وأن جهنم ليست تحتنا، هناك السماء فوقنا فقط، تخيّلْ ان كلّ الناس يعيشون ليومهم، تخيلْ أن لا بلدان، ليس هذا صعباً، فلا شيء يستحقّ أن تموت من أجله، حتى ولا العقيدة).
غناها ايمانويل كأنه مطربها الأصل، كأن الكلمات كُتبت له، ولُحنتْ لأجله، هي مفصّلة عليه، وأبكانا ايمانويل، قام بما لم يقمْ به لينون "المتوفى في كانون الأول 1980" الذي سمعناه ورددنا أغنيته هذه مراراً، لكنّ ايمانويل العراقيّ أعطى الأغنية شيئاً من عراقٍ ينتج الألم بقسوة وتلقائية عجيبة، أخذ الجمهور الاستراليّ تلك الليلة جرعة مركّزة من أنفس منتجات العراق: ألم لا يمكن التصرّف به إلا بكاءً ونشيجاً ألمّ بالاستراليين بعد أن كان قروناً خبزنا اليوميّ.
سألتْ لجنة التحكيم الفتى ايمانويل عن عمره قبل أن يغني، أجاب انه لا يعرف، قال انه نشأ في دار للأيتام في بغداد، وجده البعض في القمامة هو وأخوه، وجدوهما في صندوق أحذية "يالخيبة العالم"، نشأ هناك قبل أن تأتي تلك السيّدة الأسترالية ذات الروح الملائكيّ، السيّدة التي يسميها ايمانويل "أمي" التقطته من دار الأيتام ورحلتْ به إلى أستراليا.
أمّ ايمانويل كانت تردد وهو يغني "هذا هو ابني"، وأخوه "الذي سمته أمه أحمد" يكاد يطير فرحاً بأخيه، ايمانويل وأحمد، لا يعرفان لهما ديناً أو قومية أو وطناً، لعلهما مسيحيان، كرديان أو عربيان شيعيان أو سنيان، لن يعرفا للأبد، كان وطنهما صندوق أحذية وضعا فيه خوفاً من عار أمهما "العراقية" التي فضلتْ أن تلقي بهما على أن يكون لها ابنان معاقان. لكنّ أمهما الأسترالية جعلتْ من ابنيها أسطورة، جعلتْ من انعدام هويتهما هوية لهما.
كان يجب على ايمانويل أن يغني هذه الأغنية التي تمجّد اللا هوية:
(تخيّلْ لو لم يكن هناك ممتلكات، هل تساءلتَ لو حدث ذلك، لن يكون هناك جوع وطمع، سيكون الناس أخوة، تخيّلْ ان كل البشر يتشاركون كل العالم، ربما تقول إني حالم، نعم لكنني لست وحدي، من يتمنى أن نجتمع معاً ليغدو العالم واحداً).
لست وحدك ايمانويل. لستَ وحدك.



Many people watching “Australia’s Got Talent” last night (30 August 2011) on Channel 7 were in tears when Emmanuel Kelly, an adopted child from Iraq, sang John Lennon’s famous classic Imagine not only because of his X factor but also because of the song’s emotional appeal and Emmanuel’s background.
The whole episode signified and brought to the surface the tragedies of war more than anything else, particularly in Iraq, but which are equally relevant to other countries including Sri Lanka.
When Emmanuel was asked by a judge of the competition, Ronan Keating, “What is your age?” He said that “I am not exactly sure. When I was found in an orphanage by my Mom, there was no birth certificate.”


“My story is that I was born in the middle of the war and I and my brother were left in shoe boxes in a Park. We were in the middle of gunfire… those noises we didn’t understand.”
Emanuel_Kelly.JPG
Emmanuel undoubtedly had the X factor with the potential of becoming a professional singer. He may be about 15 years of age, born around 1995 in Iraq. Giving an interview to the Herald Sun this morning he said, "When I got up and started singing, there was nothing else. Adrenalin just took over. It was just a blur." There was no doubt for any listener that Emmanuel had got the right talent.
The toughest judges, Ronan Keating, Spice Girl Mel Brown, Natalie Bassingthwaighte and Guy Sebastian were completely moved and even emotional when Emmanuel started singing.
Emmanuel further said that "Singing is what I love doing and singing is the only thing I want to do." "I know plenty of singers that are 50 times better than I am, it is just they chose not to follow that path. Singing is the path I want to follow and some doors have opened up now and I just want to push even more. I just want to sing and I want to make people happy."
Emmanuel and his brother Ahmed, both with limb deficiencies allegedly due to war, are adopted by Moria Kelly who is the Head of the Children First Foundation in Australia. It is the same Moria who became the foster mother and guardian to the once-conjoined Bangladeshi twins, Krishna and Trishna. Emmanuel called them “my cousins.”
It was extremely fitting to the occasion that Emmanuel sang John Lennon’s Imaginewith fitting emotion. Imagine what?
“Imagine there’s no Heaven, no Hell below us.”
Then what will guide us?
“It is the people, all the people living for today.”
Lennon’s imagination was undoubtedly post-modernist. Whether you agree or not, there is some profound truth in it. That is the ultimate futility of war for ‘nation,’ ‘country’ or ‘religion,’ the war to kill each other. In this sense, Lennon’s lyrics also expounded pacifism, whether practical or not, under certain circumstances.
Lennon’s final objective was the most important: “Imagine all the people, living life in peace.” That objective also has a socialist future. “Imagine no possessions, no need for greed or hunger, brotherhood of man, imagine all the people sharing all the world.”
The last important question to pose is whether it is just a dream? Lennon’s answer was “You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one.” Emmanuel was apparently emotional when he sang the last verse of the song. He came from Iraq without known parent, and now lives in Australia with an adopted mother and family.
The full lyrics of John Lennon’s Imagine are as follows:

Imagine there's no Heaven

It's easy if you try

No hell below us

Above us only sky

Imagine all the people

Living for today


Imagine there's no countries

It isn't hard to do

Nothing to kill or die for

And no religion too

Imagine all the people

Living life in peace


You may say that I'm a dreamer

But I'm not the only one

I hope someday you'll join us

And the world will be as one


Imagine no possessions

I wonder if you can

No need for greed or hunger

A brotherhood of man

Imagine all the people

Sharing all the world


You may say that I'm a dreamer

But I'm not the only one

I hope someday you'll join us

And the world will live as one

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email